branding-900x300

Branding si identitate vizuala

Brandul este, prin excelenta, promisiunea pe care o faci clientilor tai. Acesta porneste de la resursele tale unice, de la modul particular in care creezi si livrezi valoare pe piata pe care activezi, dar se manifesta cu precadere in felul in care clientii relationeaza cu produsele si serviciile tale, reflectand ceea ce percep ca fiind semnificativ pentru ei.

Brandul este de asemenea reputatie. Un brand de succes iti consolideaza identitatea, atributele, ceea ce te distinge din multime, prin intermediul unui set coerent si consistent de semne si simboluri asociate. In timp, acestea devin valori, formeaza cultura brandului si sunt adoptate in organizatie si in afara ei, in relatiile cu principalii beneficiari.

Prima si cea mai explicita forma de manifestare a brandului o constituie logo-ul. Website-ul, ambalajele, materialele promotionale si papetaria devin apoi parte din universul brandului tau, prin intermediul unui paletar vizual specific si al unui stil verbal coerent, denumite generic identitate.

In mod absolut, brandul este forma sublimata de a transmite principalele valori ale companiei si se regaseste in toate punctele de contact ale acesteia cu clientii si colaboratorii sai. Brandul influenteaza felul cum arata si functioneaza produsul sau serviciul, modul in care clientul poate intra in posesia acestuia, forma si canalele prin care organizatia isi promoveaza serviciile, cum arata birourile etc. Pentru ca brandul sa functioneze si sa genereze rezultate, se bazeaza pe un set de instrumente – semne, culori, fonturi, imagistica – si un retetar de folosire a acestora: manualul de identitate.

De unde incepi? Nimic mai simplu. Nu te lasa intimidat de aparenta complexitate a procesului de braning. Nu trebuie sa fii Wally Olins (*) ca sa iti iasa. Trebuie doar sa urmezi cativa pasi simpli.

Porneste de la viziunea si valorile afacerii tale. Ce anume faci, unde tintesti sa ajungi si cum?

Cui se adreseaza produsele/ serviciile tale?

Ce te diferentiaza de alti concurenti? (**)

Toate cele de mai sus servesc drept brief si ne ajuta sa iti livram in cea mai buna forma ceea ce iti doresti – un logo. Daca business-ul tau este la inceput, e posibil sa ai nevoie si de un nume (hyperlink). Dar despre asta intr-o sectiune separata.

Urmatorul pas este sa dezvoltam logo-ul intr-o identitate. Aceasta va cuprinde principalele forme concrete de manifestare a afacerii tale, dar si principalele mesaje pe care vrei sa le transmiti la fiecare punct de contact.

Iti livram noua identitate sub forma unui manual, cu indrumari precise cu privire la cand si cum sa folosesti logo-ul. Completam acest manual cu o serie de sabloane, documente predefinite, care sa te ajute sa folosesti logo-ul in activitatea de zi cu zi. In completare, iti livram un calendar de implementare si asistenta specifica pe tot parcursul procesului de branding/rebranding, de la crearea si utilizarea de documente si tipizate, pana la introducerea noii identitati in design-ul biroului.

Visit bigtheme.net/wordpress for wordpress templates

Nume & Logo

  • Care este scopul principal al numelui?
  • Strategia aleasa pentru naming?
  • Tactica favorita – nume descriptiv, simbolic, acronimic, toponimic etc?
  • Brainstorming; Lista scurta
  • Verificarea listei in organizatie – sondaj
  • Verificarea listei in randul clientilor – focus grup
  • Decizia finala asupra numelui
  • Propuneri de logo
  • Alegerea logo-ului
  • Dezvoltarea identitatii

Manual de identitate

  • Prezentare generala: filozofie, valori, atribute, beneficii
  • Semnificatia logo-ului: numele, semnul, sinergia elementelor
  • Pozitionarea logo-ului si a sloganului; pozitii admise, dimensiuni recomandate; zona de excludere
  • Culori, combinatii acceptate
  • Fonturi permise
  • Sabloane pentru publicitate; Sabloane pentru web; Sabolane pentru birou
  • Branding pentru POS si BTL

Livrabile & Implementare

  • Variatii permise ale logo-ului in format editabil
  • Tipizate pentru birou
  • Sabloane pentru documente de birou
  • Sabloane pentru pubicitate
  • Design pentru website si e-mail marketing
  • Proiect de sigle si totemuri exterioare
  • Design de birou si spatii de vanzare
  • Calendar de implementare a noii identitati

Iata cateva dintre avantajele unui brand puternic:

  • Permite comunicarea clara a mesajului companiei, intr-un glas unitar, in loc sa creeze confuzie printr-o multitudine de interpretari, care pot fi în conflict
  • Ofera companiei recunoastere instantanee si o modalitate eficienta de a se diferentia de alte afaceri de profil
  • Consolideaza reputatia si intareste convingerea ca organizatia are o misiune comuna, pe care o indeplineste prin toate elementele sale structurale
  • Creeaza o asociere pozitiva pentru produse sau servicii, ce sunt recunoscute ca parte a unui intreg
  • Evita dublarea eforturilor de promovare, comunicarea realizandu-se in mod eficient si economic.
  • Contribuie la crearea si dezvoltarea unui capital de brand (***), care functioneaza drept vector de crestere pentru valoarea financiara a activelor tangibile si intangibile ale companiei.

Pe cele mai multe piete, multitudinea de produse si servicii face ca alegerea lor pe criterii pur functionale sa devina dificila sau de-a dreptul imposibila. In acest context, un brand puternic este principalul factor de diferentiere.

(*) Guru american al brandingului, autorul bestsellerului de profil ‘On Brand’ si responsabil pentru cum arata si cum performeaza unele dintre cele mai indragite braduri din auto, turism, consultanta etc.

(**) Fii atent ca, asa cum am mai mentionat cand vorbeam despre strategie, diferentirea poate veni tocmai din modul unic in care te adresezi clientilor tai sau in care ei percep si apreciaza valoarea in produsele si serviciile tale. In acest caz, brandingul este cu atat mai important.

(***) Brand Equity

‘What’s in a name?’

In cei peste 8 ani de la infiintarea companiei, OneTouch a ‘botezat’ o firma, o asociatie sportiva, 2 proiecte europene, 3 aplicatii mobile, un joc, un catel si un hamster. Specialistii nostri au fost implicati in proiecte de naming pentru proiecte de real estate de sute de milioane de euro, lanturi de retail, produse media etc.

Pentru ca nu exista unitate de opinii in ceea ce priveste strategia ideala de generare a numelor de brand, dedicam acesta sectiune relatarii unei anecdote care poate sa iti demonstreze valoarea unui nume mai bine decat am face-o noi intr-o mie de cuvinte.

Cand s-a lansat, cu peste 10 ani in urma, Google se numea BackRub, in traducere libera ‘scarpinatura pe spate’. Pe cat de ciudat, numele avea legatura cu faptul ca sistemul dezvoltat de Larry Page si Sergey Brin era proiectat sa verifice si sa indexeze legaturile din spatele site-urilor, prioritizandu-le la cautare pe cele mai bune.

Intr-un final, au schimbat numele in Google, inspirat de ‘googol’, un termen din matematica reprezentat prin cifra 1, urmata de 100 de zerouri. Noul nume simboliza rolul sistemului de a organiza un volum cvasiinfinit de informatie disponibila pe web.

Odata cu serviciul pe care il reprezinta, numele Google a intrat in viata noastra de zi cu zi, s-a transformat in verb: ‘to google smth’ sau ‘a googali’ pe romaneste. Mai mult, a devenit sursa de ironii in media, atunci cand a fost pronuntat incorect de personaje pitoresti din mediul politic autohton, vezi Vanghelie si al lui notoriu ‘goagăl/ gagăl’. (http://www.youtube.com/watch?v=bLjZDnxqlOk)

Poate ca nu te-ai gandit pana acum daca Google e un nume bun. Intreaba-te cum ar fi fost daca in loc sa cauti ceva pe Google, cautai pe BackRub. Raspunsul te va convinge cu siguranta de importanta numelui in capitalul unui brand si in dezvoltarea sa ulterioara.

Un crampei de intelepciune? Alege-ti numele pentru ce va fi business-ul tau peste zece ani, gandindu-te nu la cum il vei folosi tu, ci la cum vor relationa cu el clientii tai.